من یک زنم
...زنی تشنه عشق و بوسه و زندگی
Tuesday, March 22, 2011
می‌پرسم چی‌ نگاه میکنی‌ میگه: "گرگ‌ها رو که همدست شدن برای دریدن". تی وی دانمارک بود که شش اف شانزده‌ای رو نشان میداد که دانمارک به لیبی‌ فرستادهٔ، با کلی‌ بوق و کرنا. واقعا فکر کن که گرگ‌ها بسیج شدن برای دریدن یک عراق دیگه. نماینده تنها حزب مخالف دانمارک با تهاجم نظامی به لیبی‌ میگه در هیچ کجای تاریخ، دموکراسی با اف شانزده به دست نیامده. کسی‌، هیچ کس نمیپرسه این نیروهای مردمی، این اپوزوسیون مقاوم کیه که اسلحه به دست داره، مسلحه و از روز اول کاتیوشا و ضدّ هوایی داشته؟ رهبر این گروه مخالف کیه؟ اصلا چرا لیبی‌ مرکز توجه قرار میگیره؟ مگر نه اینکه جنگ داخلیه، چرا اروپای متحد و آمریکا باید برای سرکوب یک جنگ داخلی‌ به کشوری حمله کنن؟ چرا این کار رو برای روواندا نکردن؟ چرا وقتی‌ در سومالی نیرهای دولتی به سر مخالفان میریزن و یک شبه چند ده هزار نفر رو قتل عام می‌کنن، کسی‌ اف شانزده نمیفرسته؟ میگن قذافی مردم خودش رو بمباران میکنه، مگر نه اینکه قذافی از ابتدای حکومت خودش با ساکنان بن غازی مشکل داشته؟ تاریخ لیبی‌ رو که میخوانی میبینی‌ نوشته "قبایل ساکن در بن غازی هرگز قذافی رو به رسمیت نشناختن" آیا به همین دلیله که این "اپزپسیون" یا "قبایل مخالف" همین الان پرچم عجیب غریبی دستشونه که پرچم فعلی ی لیبی‌ نیست؟ این همون پرچمی نیست که قبل از روی کار آمدن قذافی داشتن؟ آیا دفعه اوله که قذافی این قبیله‌‌ها رو سر جاشون مینشنه؟ پس چرا الان باید ارپایی‌ها جمع بشن و نیرو بفرستن و لیبی‌ رو بمباران کنن؟ چه اتفاقی داره میفته؟ یک افسر کماندو آمریکایی که نفهمیدم چه سمتی داره میگه این حمله چندین روز طول خواهد کشید. این یعنی‌ چی‌؟ یعنی‌ چیزی شبیه داستان عراق؟ آمریکا می‌خواد رهبری حملات لیبی‌ رو به کشور دیگه‌ای بسپاره، اروپای متحد به شدت نگران دو دستگی در خودشه. ایتالیا می‌خواد هرچه سریعتر کار تمام بشه. سران عرب که با بسته شدن مرز هوایی لیبی‌ موافقت کرده بودن، خودشون رو پس کشیدن و میگن منظور این نبود که به لیبی‌ حمله نظامی کنین و بمب بزنین، ما گفتیم جلوی قذافی رو بگیرین. این حمله عجولانه برای چی‌ بوده؟ فقط دموکراسی؟ یعنی‌ اروپا و آمریکا اینقدر کشته مرده دموکراسی در جهان عرب هستن؟ تکلیف عربستان سعودی چی‌ میشه با قوانین بربریش در مورد زنها؟ اونجا دموکراسی مهم نیست؟ جنگ داخلی‌ تو سومالی و روواندا اهمیت نداره؟ قیمت بنزین بعد از جریان بحرین و مصر و حالا هم لیبی‌ سر به فلک کشیده. قیمت انرژی بیشتر و بیشتر میشه و قیمت مواد غذایی هم. آلمان دو تا از ریکتور‌های اتمی‌ قدیمیش رو بعد از جریان ریکتور‌های ژاپن بسته و دقیقا از هفته قبل قیمت برق در دانمارک بالا رفته. این چیزیه که اروپا رو ترسونده...منابع اولیه، نفت. لیبی‌ بهترین هدف بوده...باز هم نفت. بودن و نبودن صد‌ها هزار سومالیایی یا روواندای هیچ اهمیتی برای دنیای غرب نداره، اما نفت و منابع اولیه برای هیات غرب حیاتیه.
8 Comments:
Blogger یک مسافر said...
واقعا حالا حرف از آزادی زدن و حقوق بشر شبیه یک جوکه

گاه فکر می کنم بابا محمود بد هست ولی خوب مگه بقیه چه جوریند؟ اونا هم یکی مثل این.

Anonymous محمد امی said...
به نام خدا
سلام
تا حالا فکر کردی چرا باید زندگی صدها هزار انسان برای اونها اهمیتی داشته باشه ؟ اونها کارگرانی بدون هزینه اند. امروز نفت را استخراج میکنند و فردا دلیلی برای رونق کارخانجات اسلحه سازیند.

Blogger یک مسافر said...
واقعا حالا حرف از آزادی زدن و حقوق بشر شبیه یک جوکه

گاه فکر می کنم بابا محمود بد هست ولی خوب مگه بقیه چه جوریند؟ اونا هم یکی مثل این.

Anonymous آنا said...
گاهی لجم میگیره که مردم این کشورها اینقدر خفه شده و سرکوب شده و عقب نگه داشته شدن که مدام بین دیکتاتور داخلی و غاصب خارجی پاس میشن .مورد جالب تفاوتی هست که پوشش خبرهای جهان عرب در رسانه های اروپا با رسانه های آمریکا داره . به نظرم در حال حاضر بهترین راه فهمیدنش اینه که بشینی و تناقضهای این دو رو دربیاری . حقیقت باید یک جائی توی همین تناقض باشه

Anonymous رونین said...
من متوجه نشدم ، یعنی شما ناراحتی که لیبی روآندا نشده ؟ یا شایدم تو دیکتاتور بودن قذافی شکی داری؟ در کل فکر می کنم اتفاقی که تو لیبی داره می افته یه تغییر بزرگه ، اینکه مردم بدبخت کشوری مثل لیبی جلوی آدم دیوانه ای مثل قذافی تنها نباشند اتفاق مثبتیه حتی اگه بهانش نفت باشه ... فکر کنم یکی از بزرگترین ایرادات زندگی تو کشورهای دموکراتیک این باشه که آدم متر و معیارشو واسه سنجش وقایع از دست میده ..... یه ذره از این حساب کتابا بیاید بیرون و قضیه رو از دید مردمی که تو لیبی دارن می جنگن ببینید .... اگر هم یه نمونه خوب می خواید یه سری به افغانستان بزنید ، اونجا هم دموکراسی با موشکهای ناتو سر کار اومده ، به نظرتون با زمان طالبان قابل مقایسه است ؟ ، افراط بده ، حتی افراط توی حرفهای روشنفکری

Anonymous بهاره said...
ضمن اینکه صحبت های شما درسته، من با رونین موافق هستم.
اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی به اسم حقوق بشر و به نیت های دیگه دست به این اقدامات می زنند، جای سرزنش شدید داره. اما حقیقت اینه که این مردم به کمک شدید خارجی در این شرایط نیاز دارند. اگر به افغانستان و عراق نگاه کنیم، و نخوایم فقط اون روی منفی قضیه رو ببینیم و مسائل و مشکلات خاص به جنگ، حقیقت این هست که اگر آمریکا حمله نمی کرد، توی عراق هیچ کوردی نمی موند دیگه و توی افغانستان هم نمی دونم از اون وضعیت وحشتناک تر، به چی می رسیدند؟
اینکه این ها باید حتما قصد و نیت حقوق بشری داشته باشند متاسفانه خیلی ایده آله به نظر من. حالا نگران این باشیم که سرمایه ی این کشور به تصرف کشورای اروپایی در می یاد، مگر اون موقع هم این سرمایه دست مردم بود؟ دسته دسته هم ازشون با بمب و تانک کشته می شد.
من به هیچ وجه البته نمی خوام از جنگ دفاع کنم. اما فکر می کنم صرف محکوم کردن هم درست نیست. اگر راه جایگزینی هست بدیم. به جز اینکه این کشورا توی همون وضعیت و تا سال های سال توی جنگ داخلی بمونند ( نمونه های حاضر) که این راه حل نیست. واقعا چیکار می شه کرد؟

Anonymous جمیل said...
عیدت مبارک هستی جان

نمی تونم خیلی موافق این پستت باشم اگرچه خیلی هممخالفش نیستم ولی در مجموع بیشتر مخالفم تا موافق
قرار نیس با همه یه جور معامله بشه
شرایط عربستان با لیبی با کره شمالی با همه جا فرق داره
البته این دلیل نمیشه که رواندا و دارفور و ... رو توجیه کنم اونجا هم باید کاری میشد که نشد
سلام
سال نو مبارک
امیدوارم سالی پر از بشکن و ویسکی و خواب و لباسای گل گلی و موسیقی خوب و فیلم خوب و کتاب خوب و روابط خوب و خلاصه همه چی برات آرزو میکنم
در مورد سوالی که از روانکاو در مورد .من پرسیدی ممنون
الان حالم خیلی خوبه اصلا به اون چیزای بد فکر نمیکنم به محض تغییر اب و هوا خبرت میکنم!
بازم سال خوبی برات آرزو میکنم