من یک زنم
...زنی تشنه عشق و بوسه و زندگی
Thursday, February 24, 2011
یکی‌ از دوستانش مهمانمون بود. این آقا استاد تاریخ معاصر دانشگاه کپنهاگه و طبیعتاً بسیار علاقمند به مسائل سیاسی. کمی‌ تا قسمتی‌ هم گرایش چپی‌ داره و به قول خودش نمیتونه حرکت‌های جهان سرمایه داری رو ندیده بگیره. از اوضاع ایران پرسید، نه مثل بقیه که از روی کنجکاوی می‌پرسن و فقط صحنه کوتاهی توی اخبار می‌بینن و میخوان بدونن چی‌ می‌گذره. سوال هاش خیلی‌ آگاهانه و به قول همخونه من، تکنیکی‌ بود. آنچه میدونستم رو براش شرح دادم، البته با احتیاط! کاملا مشخص بود که خوب در جریان قرار داره. کمی‌ مکث کرد و سر تکان داد. پرسید نظرم در مورد حرکت کشور‌های عربی‌ چیه. آنچه فکر می‌کردم گفتم. باز هم یک مکث طولانی‌ کرد و شروع کرد به تحلیل حرکت‌ها از دید خودش. گفت که خوشبینی زدورس حماقته. این حرکت‌ها رو نشی‌ از تریک‌های آمریکا میدونه و اینکه سیاست آمریکا امروزه دیگه "عقب نگهداشتن" یا "دیکتاتوریزه" کردن کشور‌های عربی‌ نیست. این کشور‌ها بیش از سی‌ سال دیکتاتوری مطلق داشتن اما خیلی‌ بی‌ دردسر در عرض دو سه هفته از شر دیکتاتوری خلاص میشن و یک دولت موقت نظامی، قدرت رو به دست میگیره. در حال حاضر دستگاه‌های اطلاع رسانی، تونس رو فراموش کردن. کسی‌ نمیدونه در تونس چه می‌گذره. مصر ناگهان از رسانه‌‌ها حذف میشه و امروز در لیبی‌ غوغا به پا شده. آمریکا حتا برای نجات اسرائیل هم حاضر نشد مبارک رو نگاه داره. چرا؟ این حمایت پر و پا قرص آمریکا از آزدیخواهی یه کشور‌های عرب، از کجا میاد؟ چرا همین حمایت از حرکت ایران نمیشه؟ آیا ترس از روسیه هست یا چین؟ چین به منبع اولیه احتیاج داره و ایران این منابع رو داره. روسیه با چنگ و دندان ایران رو برای خودش نگاه میداره و هیچ ابایی هم از کسی‌ نداره.

معتقده آمریکا در حل حاضر با بزرگترین دشمن خودش، یعنی‌ چین، پنجه میندازه. دشمنی که در حل حاضر بازار آمریکا رو از چنگش در آورده و در آینده یی بسیار نزدیک می‌تونه غرب رو به زمین بزنه. به همین دلیل حتا امنیت اسرائیل رو هم زیر سوال برده. این حرکت‌ها تلاشیه در ضربه زدن به بازار‌های چین.
کمی‌ ساکت میشه و من فکر می‌کنم چقدر میترسم از حرف هاش. فکر می‌کنم حق داره یک جاهائی. هزار سوال دیگه هم میپرسه، نه از من، که از خودش، همه هم بی‌ جواب. مطمئن هست که به زودی جواب میگیره. البته من زیاد ربط چین رو به این حرکات درک نکردم...احتمالاً زیاد باید بهش فکر کنم.
10 Comments:
Anonymous آنا said...
بله موازنه باید برقرار باشه و اینطور که معلومه متاسفانه فعلن در کفه مربوطه نیستیم . ولی خب نباید دست از پروسه آگاه سازی برداشت . من هنوز هم معتقدم اگر درصد زیادی از مردم یک جامعه آگاه باشند چنین دیکتاتورهای خرکی نمی تونه حکمفرما بشه بهشون . یعنی درسته که ما به سبزه چین و روسیه آراسته ایم ولی خب خودمون هم گل بودیم

Anonymous Anonymous said...
چه ترسناک!
از ترسیدن هر روز خسته شدم!
از پاک نبودن هیچ حرکتی خسته شدم!
از پایمال شدن جوونها و خونهای زیادی
در راه این بازیهای سیاسی خسته شدم!
کاش در عصر حجر می موندیم!
کاش ...

Blogger Shahrokh said...
Finally somebody had a worthwhile opinion.

Only a dreamer would fall for these movements in Arab nations, they were all asleep for 30-40 years and all of sudden they woke up??
More sounds like a fairy tale. I just recently read an article about this.

thanks for posting it,
& thnx for your kind comment on my photo

Blogger Shahrokh said...
you can find some interesting articles here: http://www.stratfor.com/
by "George Friedman"

Anonymous bahare said...
درباره ی چین نظر مشابهی رو چند وقت پیش از آشنایی که اونجا زندگی می کرد شنیدم. می گفت چین هم حقوق بشر نداره ولی آمریکا جرات نداره براش خط و مشی تعیین کنه و این همه به خاطر قدرت اقتصادی چین هست...
درباره ی کشورهای عربی نمی دونم چی بگم. یک وقت هایی آدم فکر می کنه به سیاست پشت پرده، حس می کنه واقعا همه چیز تعیین شده و از جانب دولت های قدرتمنده...بعد خیلی غم انگیزه که مردمن که این وسط هزینه ها رو می دن...

Anonymous جمیل said...
oخیلی بدبینانه و چپ اندر قیچی تفسیر کرده دوست شما..اتفاقا مبارک متحد خوبی برای امریکا بود و کلی طول کشید تا امریکا برابرش موضع بگیره تقریبا دو سه روز اخر...

Blogger Mojtaba Safari said...
وارد کردن آمریکا توی مسائل بین المللی خیلی راحته و البته تا حدی هم درسته چون سیاست خارجه آمریکاو نئولیبرالیسمش این حالت رو ایجاد کرده ولی باید مواظب بود که دیگه خیلی هم در این زمینه افراطی نشیم و حداقل گزینه های ممکن دیگه رو هم در نظر بگیریم.

Anonymous Aria Lonely said...
خوب اینطوری آدم دلش خنک میشه که حداقل چیزی که مینویسی بی ارزش نیست
پشتکارت رو تحسین میکنم
از 2005 تا الان
امیدوارم تا 2050 هم بنویسی
:D

Anonymous شکلات تلخ said...
به قول یه نفر دعوا سر نظام مقدس یا ولی‌ مقدس نیست، سر نفت مقدسه

Anonymous ابرپیما said...
من هم ربط چین را به این داستان نفهمیدم.